søndag 21. mars 2010

Da var (nesten) alle bidragene klare!

I Oslo den 29. mai skal den internasjonale Grand Prix-finalen arrangeres, eller "Eurovision Song Contest". Jeg har laget denne bloggen for å skrive ned tankene mine om de forskjellige bidragene, og vil skrive om et bidrag til dagen, etter at startrekkefølgen er trukket (23. mars. kl. 14:00). Første bidrag jeg skriver om vil da være start nr. 1 i den første semifinale, på onsdag dagen etter. Forhåpentligvis skal det jeg skriver være av litt høyere kvalitet enn hva VG klarer å skrive om bidragene. Jeg vil blande mine tanker om bidragene sammen med fakta om dem/landet i ESC-sammenheng.

For de som ikke er sikre på hvordan alt vil gå til i Oslo i mai, så er det et lite sammendrag her:

ESC arrangeres i år på Telenor Arena, med rundt 18 000 tilskuere. Det holdes to semifinaler i forkant av finalen, 25. og 27. mai (tirsdag og torsdag), der 10 av 17 bidrag går videre fra hver. I finalen tar disse 20 bidragene del, i tillegg til vertslandet Norge og de fire store (Tyskland, Storbritannia, Spania og Frankrike). Resultatene i semifinalenene og i finalen bestemmes av både jurygrupper i landene og med telefonstemmer. Begge deler teller like mye, altså 50/50 (%).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar